
KOULUISSA ON PALATTAVA PERUSASIOIDEN ÄÄRELLE
Olen kasvatuksen ja koulutuksen suomenkielisen jaoston jäsen ja olen jaostossa puolustanut suomen kielen asemaa ja pitänyt huolta siitä, että ryhmäkoot eivät kasva liikaa. Koen tärkeänä, että kuulemme myös opettajien ja vanhempien kannat päätöksiä tehdessämme ja ymmärrämme niiden vaikutukset. Olen valtuustossa pitänyt huolta siitä, että lasten ja nuorten perusasiat ovat kunnossa. On vahvistettava aivan keskeisiä kasvulle tärkeitä perustaitoja: lukemista, kirjoittamista, keskittymistä ja liikuntaa. Aikuisten taas pitää uskaltaa johtaa ja käyttää heille kuuluvaa auktoriteettia. Se tarkoittaa myös sitä, että kouluissa kännykät eivät saa näkyä. Olen ajanut valtuustossa vahvasti ns. kännykkäkieltoa.
Haluan nähdä kouluja, joissa arvostetaan perinteisiä oppimisen välineitä kuten kirjaa, vihkoa ja kynää. Opettajan töitä tehneenä ja kouluarkea läheltä seuranneena pidän kännykkävapaita kouluja välttämättömänä askeleena kohti parempia kouluja, joissa lapset ovat läsnä, oppivat ja keskittyvät. Siksi tein keväällä 2024 valtuustoaloitteen, jotta kännykkäkielto tulisi voimaan kaikissa Helsingin kouluissa. Aloite sai ennätysajassa tarvittavan määrän allekirjoituksia. Helsingin koulut ovat tämän jälkeen muuttaneet järjestyssääntöjään aloitteen mukaisesti.
Vaikka kännykät eivät ole ainoa syy huononeviin PISA-tuloksiin, on sillä oma roolinsa lasten heikkeneviin matematiikan, luonnontieteen, äidinkielen ja liikunnan taitoihin. Vaikka tietoa ja mahdollisuuksia on nykyään runsaasti tarjolla, oppivat ja liikkuvat lapset paljon vähemmän kuin edeltävät sukupolvet, joilla oli vähemmän mahdollisuuksia.
Haluan nähdä yhä useamman lapsen urheilevan. Liikunta ja onnistuminen vapauttaa dopamiinia ja oksitosiinia kehossa. Nämä hyvän mielen hormoonit ovat välttämättömiä, jotta lapsi kasvaa terveeksi ja kykenee yhteistyöhön ja luomaan kiintymyssuhteita toisiin ihmisiin. Oksitosiini auttaa sosiaalisten tilanteiden hallitsemisessa, vähentää ahdistusta ja edistää luottamuksen syntymistä. Liikunta ja aktiivisuus ehkäisevät siten mielenterveysongelmia.
Pidän hyvin tärkeänä, että tuemme lasten oppimista, urheilua ja aktiivisuutta ja pidämme ryhmäkoot pieninä sekä huolehdimme varhaiskasvatusopettajien jaksamisesta. Luomme lapsille ja nuorille paikkoja kohdata ja kehittää itseään. Oli se sitten kouluissa, harrastuksissa, nuorisotaloissa tai kirjastoissa.
Lapsi tarvitsee turvallisen aikuisen. Aikuisen, joka neuvoo, opastaa, rakastaa ja joka pystyy käyttämään auktoriteettia ja vaatimaan, että lapsi tottelee. Lapsi haluaa aikuisen ja odottaa saavansa aikuisen, joka tietää mitä tekee. Lapsi ei tarvitse velttoja aikuisia, jotka antavat lapsen johtaa vaan aikuisen, joka kuuntelee ja kuulee myös lapsen toiveita ja joka antaa lapselle hänelle kuuluvan arvostuksen ja kunnioituksen.

